vrijdag 1 juni 2012

Perfect travel & summer sewing - give english paper piecing a try!

Long time no see - I had one very up and down emotional week. My last grandmother passed away. She would have been 96 in june. It was her time, but still sad. Alexander got some good news at work and the boys were sick in a row. After this rollercoaster ride we left for a little holliday. 
We were in Belgium at the coast enjoing the weather and each other! We had a wonderfull week, I'll share some pictures at the end of the post. When summer is coming near, I start to think of things I can do without my sewing machine around, since we usually visit campsites during summer and it won't fit in the car with everything that has to come. As sewing is my hobby, it's a strange idea that you can't do it when your free from work! Last summer I started at hexagons and this summer I added a diamons paperpiecing project. The hexagons aren't finished, my Alexander keeps making jokes how it will be a queensize bedspread for when we are going to retire.... Since retiring ages are only going up, I don't feel much pressure yet, but it's slow progress. I love doing this in front of the tv (I can't sit still if my hands aren't busy), in the car and on holidays in general. I'll explain how it works for the dutch readers. There is a good english tutorial over at Amy Gunsons blog.

Mijn laatste post was lang geleden. Ik had eerst een hele gekke week waarin mijn laatste omaatje verleed. Ze zou 96 zijn geworden in juni, dus dat is een prachtige leeftijd, maar toch verdrietig. Toen kreeg Alexander goed nieuws op zijn werk en werden de jongens direct na elkaar ziek. De dag na de begrafenis vertrokken we voor een korte vakantie naar Belgie. Daar waren we dus wel aan toe! We hebben supperlekker weer gehad, we zijn lekker bij gekomen. Ik zal aan het einde van deze post wat foto's laten zien. 

In Belgie was mijn naaimachine natuurlijk niet mee en van de zomer gaat hij ook niet mee op vakantie. Dan moeten we dus naaiprojecten zonder machine bedenken. Naaien is zeker een hobby van mij en om dat niet te kunnen doen op de momenten dat je vrij bent is natuurlijk gek. Vorig jaar startte ik het Hexagon project. Ik blogde daar al eerder over hier en hier. Heel veel televisie avondjes verder (en heel veel pauzes) ben ik nu hier: Er zitten nu al tenminste 200 hexagons in!
Hexagons - juni 2012
Dit is English paper piecing. Je kan dan met meerder vormen doen. Hexagons zijn populair (in verschillende maten), maar je kan allerlei vormen kiezen. Ik doe het met restjes (scrappy), maar je kunt ook allerlei patronen ervan maken, ook met ander maten en vormen. Een paar voorbeelden:

vond ik hier

vond ik hier

Vond ik hier

Ik ben nu een 2e projectje gestart met ruiten of diamonds. Ik maak er sterren van (sixpointed stars) op een witte achtergrond. Ze zijn wat groter, dus het gaat wat sneller...
6 pointed stars juni 2012
Wil je het ook eens proberen? Het is echt niet moeilijk...

Benodigdheden
Je kan zelf malletjes maken, je kan ze ook bestellen. Dat kan met of zonder een houten malletje om de stof te snijden of te knippen. Ik maakte voor de hexagons zelf een snijmalletje door een stuk karton net wat groter te knippen dan het papiertje. Voor de diamonds kocht ik hem, dat is net wat steviger. Je kan hier of hier kijken, of naar je eigen quiltwinkel gaan. Verder heb je naal, draad, een schaar en stofjes nodig. Je kan restjes gebruiken, of speciale stof kopen....

Stap 1: knip of snij de stof op maat
Met de malletjes snijd je stofjes op maat. Ik snij er meestal een hele voorraad in 1 keer.

Stap 2: Maak de stof aan de papieren mallen
Dit kun je met een rijgsteek doen, of je kan het plakken met een speciaal niet permanente lijm stiftje. Dat laatste heb ik ook gedaan, werkt goed, maar de stift droogt uit als je hem te lang laat liggen en het is vrij prijzig. We sneller. Met de rijgsteek gaat het als volgt, als je dat snapt, kan je ook plakken:
Je legt het papieren malletje op de verkeerder kant van de stof in ongeveer het midden. Je kan het vast spelden, ik doe dat niet, want dan prik ik me. Je kiest één zijde en vouwt die om het papieren malletje heen. Ik begin altijd halverwege zo'n zijde. je rijgt 2 steken, vouwt de volgende zijde om en steekt de naald daarin, etc.





NB 1: Hecht niet aan of af, maar laat de laatste steek de eerste overlappen. Dan kun je de draad straks makkelijk verwijderen, maar gaat hij niet te makkelijk los.
NB2: Laat je niet verleiden om een te lange draad te nemen, dat lijkt makkelijker, maar zorg voor knopen en gedoen.

Het resultaat is dan dit met diamonds, en het zelfde met hexagons:

Ook hiervan maak ik er heel veel achter elkaar. Pas als ze bijna op zijn, maak ik weer een hele batch nieuwe!

Stap 3: Het aan elkaar naaien van de diamonds of hexagons
Leg 2 stofjes met de goede kanten op elkaar. Kies een hoek en hecht daar wel aan. Dat kan door 2 steekjes op de zelfde plek te doen, of een knoopje te maken. Naai met een bovenhand steekje de naad dicht, steek de naald elke keer net naast het kartonnetje, naai het kartonnetje dus niet mee. Klaar, pak de volgende... Als een malletje helemaal omringd is met andere malletjes, mag het papiertje eruit.

Echt leuk om te doen, maar een beetje geduld moet je wel hebben! Vragen? Mail me even.
De mannen in Belgie!





Pin It

9 opmerkingen:

Deanna zei

Sorry to hear about your grandmother. No matter how old they get it's always a little sad when their time comes.
Your hexies are really coming along! I see some familiar fabrics in there :)
If you have enough different fabrics for another swap, I'm up for it again :)

Anoniem zei

I acquired number of 22000 songs, and that i would like
to create own internet radio and DJ too. Do anyone know how to do that inside my blog page(blogspot)?
.

My blog post: Vaginal mesh Lawyers

Anoniem zei

My brother recommended I might like this blog.
He was totally right. This post truly made my day.
You can not imagine simply how much time I had
spent for this information! Thanks!

Check out my web blog go to my site

Anoniem zei

Very energetic post, I loved that a lot. Will there be a part 2?



My blog post: original site

Anoniem zei

What's Going down i am new to this, I stumbled upon this I've discovered It positively useful and it has helped me
out loads. I'm hoping to give a contribution & aid other customers like its aided me. Great job.

Check out my page press.thoth.kr

Anoniem zei

I just could not go away your site before suggesting that I really loved the usual information a person supply to your visitors?
Is going to be again regularly in order to investigate cross-check new posts

Look into my blog post: costs of dental implants

Anoniem zei

I was recommended this web site by my cousin.
I'm not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my problem. You are amazing! Thanks!

My webpage cost of dental implant

Anoniem zei

electronic cigarettes, e cigarette, ecigs, e cigarette, electronic cigarettes, electronic cigarette

Van Jetje zei

Hallo Evamarie,

wat een goede uitleg dankjewel!
Maar wat een werk.... Je kleurgebruik vind ik geweldig! En het scrapwerk, zou ik ook zo doen, Ik volgde bij de Volksuniversiteit een cursus patchwork en quilten en heb zelden quiltstof gebruikt : ) Kon eigenlijk nauwelijks mooie vinden bij ons in de buurt.

Ken jij de site van Goof al? Vind je vast ook mooi!

Al eerder had ik een reactie geplaatst met ook de opmerking dat je site aan de rechterkant zo trilt.
Heb je dat al vaker gehoord?
Mijn man zegt dat hij in een lusje zit in een poging het verkeerd laden te herstellen ;P Nou ja ik weet niet of je daar wat mee kunt.
Groetjes, Jet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...